Skatteverket vs Utvecklare (Updaterad)
Något är skumt man den historia IDG följt nu en dag eller två mellan skatteverket och en utvecklare. Hur kommer det sig att en ensam person kan förstöra 10 års arbete? Även som root. Var finns backuperna? Dessutom finns det detaljer i uttalandena som får mig att tro att det ligger mer bakom.
– Jag är tekniker, inte skribent. Konsulters skript tänker jag inte dokumentera. Det kan du glömma. Jag tänker aldrig ge mig.
Hur kommer det sig att det inte var färdig dokumenterat? Hur kommer det sig at man tagit sig in på hans dator? Dessutom vore hälften av det som Skatteverket säger sant vore Jusek och mannen dumma som överklagade. Jag tror inte Jusek är så dumma. Mycket tyder också på att detta är en konflikt som hållit på ett bra tag. Hur kommer det sig att det kunnat gå så här långt? Fanns det ingen andra chefer som reagerat?
Ytterligare två artiklar i IDG.
Andra bloggar om: Skatteverket, utvecklare, backup, anställningstygghet
Kommentarer från orginal bloggen:
Re:Skatteverket vs Utvecklare
Skapad av En stackars konsult den Aug 07, 2007 10:50 AM
Lugn, lugn.... Just i detta fall handlar det inte om den "dumma arbetsgivaren" mot den "snälla arbetaren". Spara krutet tills det verkligen gäller, i det här fallet handlar det om en riktig bov. Jag *vet* för jag har jobbat sida vid sida med denna idiot. Han är för övrigt inte "utvecklare", faktafel i pressen där...
Personen ifråga har kunnat härja fritt på grund av att ledarskapet på skatteverket är "otydligt" (nu var jag snäll).
Jusek överklagar av formella skäl - allt annat vore "tjänstefel". De har inte (läs artikeln) tagit del av fakta, men anser att det formella avskiljandet av denna mörkerman har gått fel till. Kanske har de rätt?
Kanske bör nämnas att den anklagade har "spelat ut rasistkortet" också. D.v.s. hänvisat till sin bakgrund och därmed tystat många kritiker som inte vill bli beskyllda för att vara just rasister...
Slutsats: anställ inte folk från mellanöstern i viktiga positioner inom statlig tjänst.
Re:Skatteverket vs Utvecklare
Skapad av balp den Aug 07, 2007 11:00 AM
Vad jag reagerar mot är att man så ensidigt utan att kommentera vad som skett skriver ut att om denna person. Jag har ingen inblick i hur det fungera på den arbets platsen. Man kan det som skrivit ske är det definitivt också ett stort ledningsproblem.
Att det gått så lång som det har tyder på att något stort är fel.Med all logik borde det finnas ett par personer i högre ställning också som borde vara rädda för att bli av med sina arbetsuppgifter.
Sedan att det alltid är fullt av fakta fel i pressen är jag vad vid, det är därför jag ville uppmana till att vara försiktigt med att tro på allt som sägs just nu i detta ärende.
Jag är övertygad om att personens ursprung inte har med personligheten att göra.
Re:Skatteverket vs Utvecklare (Updaterad)
Skapad av En stackars konsult den Aug 07, 2007 11:00 AM
Nej, du har ingen inblick - men det har jag.
Jag håller med om att rapporteringen är ensidig. Ring Jusek!
> "Att det gått så lång som det har tyder på att något stort är fel."
Du har helt rätt. Ledarskapet är, som jag sa "otydligt".
> "Jag är övertygad om att personens ursprung inte har med personligheten att göra."
Det kan jag försäkra dig om att det (ursprunget) har. Du kanske
inte vill inse det idag, och kanske inte i morgon heller. Men en
vacker dag kanske det går upp ett Liljeholmens.
Det finns många pursvenska idioter.
Det finns många invandrade idioter.
De senare är i majoritet. Trots att de (invandrarna inklusive både
idioter och icke-idioter) numerärt är i minoritet.
Jag flaxar hit och dit i mitt yrkesförvärv, träffar många olika
människor från olika kulturer. Jag skulle begå tjänstefel om jag
i förväg dömde en människa, gul/vit/röd/svart, på förhand. Det
handlar alltid om att åstadkomma något, och att bortse från
personliga åsikter. I slutändan är det pengar det handlar om.
Därför är jag öppen inför varje person jag "tvingas" samarbeta
med. Mitt mål är att göra kunden och min arbetsgivare nöjda.
Men...
Jag litar inte längre på folk som härstammar från mellanöstern.
Det är en "fördom" som grundar sig i erfarenhet. Visst - en
eller annan från denna region har visat sig vara både pålitlig
och kompetent - men de utgör undantagen.
De sällsynta gånger jag får tillfället att samarbeta med en
person från "östasien" (kina, vietnam, japan, kambodja,
thailand m.fl. länder) slås jag av deras kompetens *och*
lojalitet gentemot det företag de jobbar hos. De är verkligen
duktigs, och pålitliga.
Min erfarenhet av samarbete med afrikaner är noll, tyvärr.
Det kommer nog, jag tror att de står för nästa våg..
Nordamerikaner är oftast OK, men i de flesta fall *väldigt*
dåligt allmänorienterade. "Korkade" säger vissa, men jag
håller inte med. De har sin egen sfär, och varför skullle
de behöva skilja på Sverige och Schweitz
Libanon, Syrien, Iran, Irak å andra sidan...
Jag sk-ter i om det är en kulturell grej eller inte,
jag har bara lärt mig via erfarenheter.
Bevisa att jag har fel, om du kan
Re:Skatteverket vs Utvecklare (Updaterad)
Skapad av balp den Aug 07, 2007 01:05 PM
Jag kana gå från min egen empiriska erfarenhet, den är inte alla samma som din. Det störta idioterna jag träffat inom mitt jobb är definitivt nord-europeer. Jag har erfarenheter av alla typer av personligheter från de flesta kulturer. Nästa alla jag träffar och jobbat med från mellan östern har varit duktiga, vänliga, initiativrika människor.
Re:Skatteverket vs Utvecklare (Updaterad)
Skapad av Anonymous User den Aug 10, 2007 01:25 PM
konstigt
Om det fanns back-uper hur kommer det sig att man inte satte tillbaka systemet i rätt driftläge ? Hur kan denna kostnad bli så stor? Vad man trodde utifrån är att säkerheten kollas minutiöst, enligt vad jag läste har den anklagade skrivit att det tog 3 dagar att upptäcka felet. Var Johansson på semester? Eller helstängt huvudlag ?
Det är alltid enkelt att sparka neråt.
Om detta fel nu är så grovt som Johansson säger bör han gå först för såna gubbar vill inte vi skattebetalare ha att göra med.
Justitiemord
Skapad av En ärlig Svensk den Aug 11, 2007 04:00 PM
Jag har läst en del men jag har det hela
ganska klart för mig. Detta är justitiemord.
Googla det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Justitiemord
Re:Skatteverket vs Utvecklare (Updaterad)
Skapad av En ärlig Svensk den Aug 13, 2007 07:49 PM
Har skatteverket åtalad personen som beskyllts för att orsakat skatteverket kostnader i miljonbelop och förlust av 10 års utvecklingsarbete?
Popularity: 3% [?]
Additional comments powered by BackType